10 Sfaturi pentru un consum redus

Se spune ca nu te poti baza decat pe doua lucruri din viata - taxele si moartea. Dar nu este adevarat. Sunt 3 lucruri. Taxele, moarte si costul combustibilului care creste continuu. Asadar ar trebui sa citesti acest articol si sa incepi sa conduci intr-un mod economic pentru a avea un consum redus de benzina sau de motorina.

Pasul 1: Masoara-ti consumul

Pasul acesta, chiar pare stupid, insa o multime de oameni inca nu cunosc modalitatea prin care sa isi masoare consumul mediu. Economia de combustibil este, pentru ei, un mister de neinchipuit.

Multe din masinile din ziua de azi, sunt echipate cu un calculator de bord ce iti afiseaza un consum mediu sau instantaneu. Cu toate ca sunt folositoare, aceste valori sunt un pic optimiste. Din experientele noastre cu autovehiculele cu vechimea intre 6 - 8 ani, am observat ca calculatorul de bord arata valori mai mari cu aprox. 7%. Acum poate nu pare mult, insa nu te poti baza pe valori gresite.

Deci cum calculez pana la urma consumul? E usor. In primul rand trebuie sa incepi cu un plin. E usturator, mai ales acum cand cresc preturile de pe o zi pe alta, insa este cea mai fiabila metoda. Trebuie sa incepi cu un plin si sa continui sa pui benzina pana cand pompa se intrerupe.
De ce sa fac plinul pana se intrerupe pompa? Multe autovehicule au deasupra rezervorului un spatiu gol, ce difera de la producator la producator si conteaza si ce cantitate de combustibil este si in filtru (care, ai ghicit!, difera de la masina la masina). Insa daca adaugi benzina/motorina pana se opreste pompa, in general, vei adauga combustibil la acelasi nivel.

Data viitoare cand faci plinul, din nou pune combustibil pana se decupleaza pompa, noteaza numarul de litri si numarul de kilometri efectuati (vezi la Trip Counter), aplici regula de 3 simpla, calculezi consumul, resetezi Trip Counter si o iei de la capat.

Pentru cei ce nu isi mai amintesc regula de 3 simpla, o voi detalia in continuare.

Ai circulat X km cu un consum de .................... Y l benzina
La 100 km consumul va fi .....................Z l benzina.

Asadar Z = 100 * Y / X

Unde Y este consumul avut (cati litri ai bagat in rezervor la a doua alimentare) si X este numarul de kilometri parcursi intre alimentari.

In cazul in care ai un Iphone, poti folosi un programel pentru ati calcula consumul, sau poti folosi un serviciu online http://trackyourgasmileage.com .

Pasul 2: Atentie la piciorul drept

E asa de simplu incat oricine poate face. Consumul tau poate scade cu 15% daca circuli cu o viteza de sub 100km/ora fata de o viteza de peste 100km/ora. Acum iubesc viteza, ca oricare alt sofer, insa sa nu ne mintim singuri, vrem un consum economic sau vrem sa ajungem mai repede. Suna urat, insa cu cat circuli mai incet cu atat vei salva mai mult combustibil. De ce? Pentru ca imediat ce treci de 100km/ora, vei avea nevoie de mai multa putere de la motor pentru a invinge rezistenta aerodinamica, ceea ce inseamna un consum mai mare.

Ok, dar daca nu circul in exterior? Daca nu esti pe autostrada, sau pe alte drumuri exceptionale ale tarii noastre, ar trebui sa nu mai franezi asa mult. Daca vezi ca e lumina rosie la semafor, nu te grabi ca apoi sa franezi brusc. Incearca sa-ti moderezi viteza, intr-o maniera sigura. Este nevoie de mai multa energie sa pornesti de pe loc, decat daca esti deja in miscare. Daca poti face asta, vei imbunatati consumul considerabil.

Pasul 3: Foloseste internetul

In pasul acesta nu este vorba de consum, cat este despre economisirea de bani. Indiferent de locatie, trebuie sa existe un site ce ofera preturi actualizate la pompa. Inca o data, nu este vorba aici despre consum, este despre salvarea buzunarului, ceea ce pe termen lung, ne intereseaza enorm. La o scurta cautare pe faimosul motor de cautare, am gasit 2 site-uri ce ofera preturi cat de cat actualizate: http://www.pretbenzina.ro/ si http://www.gazonline.ro/

Pasul 4: Atentie la roti

Verifica presiunea pneurilor in mod regulat - daca poti verifica in fiecare duminica, sau de fiecare data cand speli masina. Toate site-urile si revistele de specialitate iti vor spune aceasta - doar pentru simplul fapt ca da rezultate. Daca presiunea anvelopelor este joasa, vei creste rezistenta la rulare a pneului si te furi singur de combustibil. Asa ca verifica ca presiune sa fie cea recomandata de constructor.

Utilizeaza, daca ai posibilitatea, anvelope cu rezistenta redusa la rulare. Poate tu nu ai auzit de asa ceva, insa producatorii au creat acest lucru (vezi BMW, Pirelli, Michelin, Dunlop). Daca folosesti anvelope din acestea, inseamna un efort mai mic necesar rostogolirii rotii de-a lungul suprafetei drumului. Un efort mai mic inseamna putere mai mica de la motor, iar o incarcare mai mica a motorului se traduce in consum mai bun. Am observat o scadere a consumului cu 0.5 l/100km, cand s-au utilizat jante din aliaj si alte anvelope, doar din modificare profilului anvelopei.

Pasul 5: Portbagaj suplimentar pe plafon

Portbagajul este minunat cand mergi la schi sau la o plimbare cu bicicleta. Insa in oras, portbagul acela gol, adauga rezistenta aerodinamica.

Mai multa rezistenta inseamna mai multa putere, mai multa putere consum mai mare. Asa ca da-l jos, daca nu il folosesti + ca arata si urat.

Pasul 6: Schimba filtru de aer

Nu te gandesti la el, dar filtrul de aer este responsabil de protectia motorului, sa nu intre praf, noroi sau alte chestii in aerul folosit la ardere. Daca isi face treaba bine, apare sansa sa se imbacseasca - gandeste-te la un aspirator. Cand se imbacseste, motorul lucreaza mai greu pentru a-l trage. Pentru a compensa pentru debitul de aer mic, sistemul de injectie adauga mai multa benzina/motorina pentru a pastra functionarea motorului in parametrii optimi. Schimbarea filtrului de aer nu dureaza mult si nu ar trebui sa coste mai mult de 50 de RON, exceptand faptul in care se aleg producatori de prestigiu. 50 de lei pentru o imbunatatire a consumului cu 13%, mie imi suna bine.

 

Pasul 7: Schimba uleiul si filtrul de ulei.

Chiar daca nu vei observa imbunatatiri masive prin schimbul uleiului, te asiguri ca motorul functioneaza perfect. Asigura-te ca uleiul folosit este unul specificat de constructorul masinii. La Euro Auto Service ai posibiliatea sa verifici ce tip de ulei este recomandat pentru masina ta.

Pasul 8: Schimba bujiile

Bujiile lucreaza intr-un mediu foart ostil. Daca bujiile tale au peste 45.000 de kilometri, schimba-le. Bujiile noi ce nu sunt acoperite de un strat de carbon vor imbunatati cu siguranta consumul de carburant.

Pasul 9: Curatarea ultrasonica a injectoarelor

Diferenta intre injectoare cu depuneri si injectoare curatate cu ultrasunete

Singura metoda, relativ sigura, de a curata injectoarele este de a le demonta si sa le oferi o baie cu ultrasunte. In mare, injectoarele sunt echipate intr-un echipament specializat, iar cu ajutorul unui detergent special si cu vibratii de frecventa inalta, depozitul de carbon se "zdruncina" de pe injector. Injectoarele curatate vor atinge amestecul stoicometric aer-combustibil si astfel vei simti un consum mai bun. Daca injectoarele au peste 90.000 de km, ar trebui sa te gandesti sa le cureti profesional. Nu va fi ieftin, insa va fi cu mult mai ieftin decat achizitia unuia nou.

O alta metoda este aceea de a adauga in rezervorul plin, o solutie prin care depunerile de pe injectoare sunt scoase. Avand in vedere multitudinea acestora, cititi cu atentie instructiunile de folosire (mai ales dozajul).

Pasul 10: Remaparea ECU

Acest pas este unul foarte scump, insa merita investigat. De cele mai multe ori, ECU tuning sau remaparea calculatorului se face pentru a imbunatati performanta. Insa si reciproca este adevarata - scazi din ceva performante pentru un consum mai bun. Nu exista multe locuri ce fac publicitate la aceasta insa cu pretul carburantilor in continua crestere, voi fi surprinsa daca nu se va intampla. Ca un exemplu, exista cateva atelerie de tuning in America, ce pun harti de injectie de pe masini europene pe cele americane.

No Comments Yet.

Leave a comment